DLACZEGO? Projekt „Rowerem po Śląsku” został powołany po to, by stworzyć szeroką i funkcjonalną sieć tras i ścieżek rowerowych Śląskiej Sieci Tras Rowerowych CELE PROJEKTU
PO CO?
Problem ruchu rowerowego nie może być traktowany jako samodzielne zagadnienie, lecz jako integralny element systemu transportowego. Korzystne cechy, takie jak proekologiczny charakter i sprawność podróży w mieście na krótkich dystansach ( rower jest najszybszym środkiem komunikacji w mieście na dystansie do 5 km ), wyznaczają ważne miejsce i rolę ruchu rowerowego w systemie transportowym, szczególnie w odniesieniu do coraz częściej realizowanej polityki transportowej zrównoważonego rozwoju. Spójna i rozsądnie zaplanowana sieć ścieżek rowerowych ma realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach Śląska Sieć Tras Rowerowych łączyć będzie istniejące i projektowane trasy rowerowe w miastach i gminach oraz turystyczne trasy rowerowe naszego Regionu. Trasy rowerowe w miastach tworzyć będą sieć miejską i podmiejską, która będzie się pokrywać z fragmentami sieci turystycznej wyznaczonej na terenie gminy obsługującej podróże rekreacyjne mieszkańców w strefach podmiejskich. Trasy turystyczne - specjalnie oznakowane - będą prowadzone przez atrakcyjne turystycznie rejony Śląska, miejscowości o walorach wypoczynkowych, krajoznawczych i zabytkowych. W połączeniu z innymi środkami transportu (np. podróże typu kolej-rower, samochód-rower) trasy te umożliwiają odwiedzenie wszystkich największych zabytków Śląska np. zamek w Będzinie, zamek w Pszczynie, Szlak Orlich Gniazd, śląskie kościółki drewniane itp., oraz miejsc ciekawych przyrodniczo i historycznie np. parku krajobrazowego w Rudach Raciborskich czy godnej odtworzenia Drogi Książęcej przez Lasy Pszczyńskie do Paprocan. Wycieczki rowerowe po Polsce i Europie są coraz popularniejszą formą turystyki i czynnego wypoczynku, a dobrze przygotowana sieć tras rowerowych w połączeniu z bazą hotelową (noclegową), gastronomiczną i usługową (punkty napraw rowerów, zakupu sprzętu turystycznego, małe jadłodajnie, pijalnie itp.) stanie się ogromną zachętą do odwiedzenia naszego Regionu, co daje określone korzyści ekonomiczne. Może także przyczynić się do spadku bezrobocia poprzez tworzenie nowych miejsc pracy dla obsługi turystów. Elementy Śląskiej Sieci Tras Rowerowych:
Stworzenie takiej sieci pozwoli na systematyczne zmniejszanie liczby przejazdów samochodami w zatłoczonych centrach miast, co w konsekwencji da zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza zmniejszenie powierzchni zajmowanego przez samochody terenu w mieście ( w dużych miastach udający się do pracy samochodami zajmują aż 90% powierzchni centrum miasta ). Rower jest najszybszym środkiem komunikacji w mieście na dystansie do 5 km (unika się korków ulicznych, można używać drogi na skróty i nie trzeba szukać miejsca do parkowania ) i dobrą propozycją dla rozwiązania komunikacji przy założeniu zrównoważonego rozwoju miast. Wprowadzenie roweru do systemu transportowego oraz wyznaczenie mu wyraźnego miejsca w organizacji ruchu poprawi zdecydowanie bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. OBSZAR REALIZACJI PROJEKTU Obszar realizacji Projektu obejmuje Województwo Śląskie. Projekt w aspekcie terytorialnym zawiera cztery płaszczyzny:
Projektowane połączenia sieci regionalnej:
WYDARZENIA SPECJALNE Projektowi „Rowerem po Śląsku” towarzyszy szereg imprez promocyjnych takich jak:
FINANSOWANIE PROJEKTU
|
|